AES MALAYSIA

AES MALAYSIA

AES CAMERA MALAYSIA

JUMLAH AES DI MALAYSIA

Rumah usang tempat si yatim

UZUR... Rumah anak-Anak Yatim Hawa Kinta perlu bantuan.
UZUR... Rumah anak-Anak Yatim Hawa Kinta perlu bantuan.
IPOH: “Saya dan adik gembira di sini sejak 11 tahun lalu biarpun kemudahannya daif dan  asrama tempat tinggal kurang selesa. Malah, hubungan semua penghuni di sini sangat rapat dan saya anggap kami seperti sebuah keluarga besar.“Jika ada yang mengalami kesusahan, semua penghuni lain membantu sedaya upaya. Semua aktiviti seperti memasak dan membasuh pakaian juga dilakukan secara gotong-royong,” kata Nor Suhaila Mohd Sharif, 17, seorang daripada 23 penghuni
 Rumah Anak-Anak Yatim Hawa Kinta, dekat sini.

Tinjauan Metro Ahad mendapati, sebuah rumah papan lama yang usang dijadikan
 tempat tinggal penghuni yang berusia tujuh hingga 19 tahun dan lebih menyedihkan, kontena yang diubahsuai dijadikan pejabat, pusat sumber serta surau di rumah anak yatim terletak dalam kawasan seluas kira-kira 0.2 hektar.Namun segala kekurangan itu tampak tidak menjejaskan moral penghuni yang kelihatan 
ceria kerana bagi mereka, memiliki penjaga yang sudi memelihara mereka dengan ikhlas 
seperti anak sendiri tanpa mengharapkan balasan serta rakan yang dianggap adik beradik, 
lebih daripada memadai.

Nor Suhaila, pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Kebangsaan Main Convent, di sini, 

berkata perasaan sedih tetap dirasai setiap kali dia dan adiknya berusia 15 tahun 
mengenangkan 
nasib diri dan keluarga kandung, terutama ibu yang hidup susah sejak kematian bapa mereka.

“Saya tahu ibu mengambil keputusan paling sukar dalam hidupnya ketika menghantar saya 

dan adik ke rumah ini ketika kami berusia enam dan empat tahun kerana kedaifan hidup.
“Justeru, kami bersyukur dan anggap diri bernasib baik dapat tinggal di sini kerana ada rakan 
senasib lain yang terpaksa menjalani kehidupan penuh ranjau disebabkan tiada tempat tinggal dan menumpang kasih,” katanya.

Beliau berkata, dia berhasrat mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bakal dihadapi tahun ini dan melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi demi membela nasib diri dan adik.

Apapun, surat diterima daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) kira-kira tiga bulan lalu membawa khabar gembira buat 23 penghuni rumah berkenaan apabila PKNP berhasrat menyediakan tanah untuk pembinaan asrama baru.
Pengetua Rumah Anak-Anak Yatim Hawa Kinta, Abdul Wahadi Abdul Wahab berkata, hasrat PKNP menyediakan tanah untuk pembinaan asrama baru itu memberi sinar kebahagiaan baru buat
 penghuni rumah terbabit.

“Kami menyambut baik hasrat PKNP biarpun tiada hitam putih mengenai perkara itu kerana segala-galanya masih di peringkat awal perbincangan.
“Harapan kami bahawa segala-galanya berjalan

 lancar dan setelah ada hitam putih baru kami akan melaksanakan tabung dana untuk membiayai 
kos pembinaan asrama itu yang terletak bersebelahan asrama sedia ada,” katanya kepada Metro Ahad ketika dihubungi di sini, semalam.
Abdul Wahadi berkata, kos pembiayaan rumah anak yatim itu bergantung kepada pemberian derma individu mahupun badan korporat lain yang sudi menghulurkan bantuan kewangan, termasuk agensi lain seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk meringankan beban.

Beliau berkata, jika dipersetujui semua pihak terbabit, beliau berharap pembinaan asrama 
baru dimulakan tahun ini juga untuk memberi keselesaan kepada penghuninya dan tidak perlu menjalankan aktiviti di dalam kontena yang jelas tidak selesa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan