AES MALAYSIA

AES CAMERA MALAYSIA

JUMLAH AES DI MALAYSIA

HINAKAH AKU?

Asalamualaikum dan salam sejahtera...

 Pada hr ni..teman nk berbicara pasal rupa bentuk,keadaan diri dan seangkatan dengannye.Kt dunia alam semesta ini de mcm2 jenis orng..de yg cantik,hensem,cacat.berlagak cantik,dan mcm2 lg.Tapi kite sering memandang mereka yng kurang sempurna @ cacat anggota di suatu sudut yng brbeza..

 Aku bkn ape..korang perasan x,de sesetengah orng,bile de orng yng cacat di muka @ di mana2 anggota bdn,kite memandang dia orng tanpa kelip2.Apa perasaan orng yng di pandang?walaupun kite x brniat nk meghina dia orng,tp care kite memandang telah mmbuat dia orng terasa trhina,malu dan rendah diri.Cube2 lah kite renung2kan ye............Pade mak bapak yg rase diri 2 cerdik,prhati2 la ank korang,budak2 ni x faham,tergerak dia nk kutuk,dia orng kutuk,name pun budak,tp mak bapak kene le main peranan.Sampai ade 1 kisah budak,sampai malu nk pi skolah,kesnye...kwn2 mengutuk..adushhhh.kecian adk kite ni x pi skolah.Kalu nk tegur ank2,,tegur care orng kene tegur,bg tau ape prasaan orng di tegur,pe dosa kalu kite kutuk dia orng ni...Pade diri kite,kalu memandang mereka yg cacat @ rendah diri ini,kalu leh sesangat jgn lah kite memandang dgn care yng salah.Padang sekadar pandang je..Kalu berkemampuan,tlong bantu..

 Mata x leh berkata2,tp mata leh memberi isyarat yng berbeza2,.Kecian aku tgk orng yng cacat anggota bdn,bile kite memandang dia orng tanpa henti2..kite x merase ape yng dia orng rase..sebad 2 kite susah nk memahami.Ambk mase,cube rungkai prasaan dia orng,bkn senang dia orng nk brhadapan situasi begini.Kadang2 mereka malu nk kuar,sampai nk berkawan pun segan,korang x simpati ke?.Walaupun kite anggap prkare ni remeh,bg dia orng besar dlm hidup dia orng.Prjalanan dia orng pasti sukar,kalu kite masih brpandangan dgn cara yng salah...TLONG la ajar ank2 korang ye.....kecian pade adk2 yng kurang upaya @ cacat ni..........kalu dh x pi skolah..pe yng dia akan buat bile dh besar.????.Korang kalu kene kutuk ngan mmber2 pun leh marah kan....inikan pulak mereka2 ni....?Bagi mereka ruang tuk merase diri dia orng d terima.Brsentiasa memandang dng care yng baik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan